VERHAAL VAN IVAN

Foto van collega Ivan die op een bouwterrein staat

“De kennis ligt niet bij de markt, die ligt bij ons”

“Als je wilt werken aan waterbouwprojecten, dan moet je simpelweg bij een waterschap komen. Maar wat maakt waterbouwprojecten zo interessant? Waterbouw is niet in beton gegoten, niks ligt vast. Dat vraagt van mij en ons ingenieursbureau veel creativiteit.” aldus Ivan van den Dungen, Technisch Manager Sterke Lekdijk bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR).  

Kennis in en rondom ons waterschap

Met een achtergrond in civiele techniek en als projectleider bij een ander ingenieursbureau was het thema ‘water’ niet de enige reden voor Ivan om de overstap te maken naar ons waterschap. “De kennis ligt namelijk niet bij de markt, die ligt bij ons, een waterschap. Neem het programma regionale keringen waar ik begon. Dat had een enorm grote scope, waarbij wij verantwoordelijk zijn voor het antwoord op de vragen ’wat mankeert eraan?’ en ‘hoe lossen we het op?’ Simpele vragen die veel kennis vereisen, kennis die wij in huis hebben. Bij HDSR heb ik alle invloed op het eindresultaat. Dat vind ik zo’n voordeel ten opzichtige van mijn vorige baan bij een uitvoerend ingenieursbureau.”

"Waterbouw is niet in beton gegoten, niks ligt vast. Dat vraagt van mij en ons ingenieursbureau veel creativiteit."
Kleine portretfoto van Ivan

Ivan

Technisch manager ingenieursbureau HDSR

"Dan ligt Utrecht onder water"

Inmiddels werkt Ivan als technisch manager aan het dijkversterkingsproject Sterke Lekdijk. “Een uniek project, dat heel urgent is en grote belangen kent. Bij een dijkdoorbraak bij de dijkring Wijk bij Duurstede - Amerongen staat het tot Utrecht onder water. Het is daarom belangrijk dat we dit doen, en dat doen we op een bijzondere manier. Naast dat wij veel kennis hebben, werken we bij dit project al in de planuitwerkingsfase samen in een bouwteam met een aannemerscombinatie. Zo komt het beste van twee werelden samen met als resultaat; het verder brengen en toepassen van innovaties, hoge ambities op circulariteit en emissieloos bouwen en een maakbaar efficiënt ontwerp. Dit noemen we het innovatiepartnerschap,” legt Ivan bevlogen uit. 

Innovatie en meerwaarde

Bij innovatiepartnerschap koop je iets in dat nog niet kant-en-klaar verkrijgbaar is op de markt. Er is dus eerst ontwikkeling nodig. In het geval van de Lekdijk gaat het hier bijvoorbeeld om innovatieve dijk- en rekentechnieken die wel al op pilotschaal zijn ontwikkeld, maar nog niet zijn toegepast op grote schaal. “De dynamiek die het project hierdoor heeft is ongekend. Wij maken met alle collega’s en samenwerkingspartners het verschil. Dat geeft energie!

Mis jouw droombaan niet!

Blijf op de hoogte van nieuwe en relevante vacatures. Stel een job alert in en wij zorgen ervoor dat je een update krijgt zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is!