VERHAAL VAN PETER EN VINCENT

Wat~er werkt

Als waterschap heeft HDSR stevige ambities. om die ambities waar te maken zijn er geregeld nieuwe collega's nodig om dit boeiende werk uit te kunnen oefenen. Een flinke uitdaging voor het recruitment team dat moet opboksen tegen een bekendheidsprobleem in een krappe arbeidsmarkt. “Veel mensen weten niet wat een waterschap doet. Wij willen het werk van en het werken bij een waterschap zichtbaar maken”, zegt Vincent Hollander, adviseur arbeidsmarktcommunicatie van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR). Zijn collega Peter Honkoop, manager recruitment: “De campagne is het fundament van onze recruitment, maar het is een onderdeel. Zichtbaar zijn in deze arbeidsmarkt is cruciaal en versterkt de kans op succes bij het werven van nieuwe medewerkers. Naast een goede profilering focussen we op een gestroomlijnde kandidatenreis met een professioneel recruitmentteam.”
Peter Honkoop en Vincent Hollander
Peter Honkoop en Vincent Hollander

Stevig fundament

De Stichtse Rijnlanden lanceerde najaar 2023 een nieuwe arbeidsmarktcampagne om potentiële kandidaten te interesseren voor het werken bij een waterschap. Verhalen en films op werkenbijhdsr.nl laten kandidaten kennismaken met werk en functies bij het hoogheemraadschap. Want daarmee begint het, zegt Vincent. “Onbekend maakt onbemind, blijkt ook uit onderzoek van A&O fonds Waterschappen. Dat willen wij omkeren.” Voor de campagne vroeg HDSR, in aanvulling op het eerdere onderzoek van het A&O fonds, aan medewerkers in een enquête en interviews wat zij binnen hun werk belangrijk vinden; waarop slaan zij aan als ze een baan zoeken? Mede op basis van die inbreng formuleerde HDSR zijn werkgeversbelofte. Die kent drie pijlers: urgentie van het werk, individuele expertise en dichtbij huis. Peter: “Wij beloven de mogelijkheid om samen met professionals binnen en buiten het waterschap enorm belangrijk en zichtbaar (water)werk te doen in jouw leefomgeving.”

Wat~er werkt

“Veel mensen weten niet wat een waterschap doet. Wij willen het werk van en het werken bij een waterschap zichtbaar maken”, zegt Vincent Hollander, adviseur arbeidsmarktcommunicatie van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR). Zijn collega Peter Honkoop, manager recruitment: “De campagne is het fundament van onze recruitment, maar het is een onderdeel. Zichtbaar zijn in deze arbeidsmarkt is cruciaal en versterkt de kans op succes bij het werven van nieuwe medewerkers. Naast een goede profilering focussen we op een gestroomlijnde kandidatenreis met een professioneel recruitmentteam.”

Een stevig fundament

De Stichtse Rijnlanden lanceerde najaar 2023 een nieuwe arbeidsmarktcampagne om potentiële kandidaten te interesseren voor het werken bij een waterschap. Verhalen en films op werkenbijhdsr.nl laten kandidaten kennismaken met werk en functies bij het hoogheemraadschap. Want daarmee begint het, zegt Vincent. “Onbekend maakt onbemind, blijkt ook uit onderzoek van A&O fonds Waterschappen. Dat willen wij omkeren.” Voor de campagne vroeg HDSR, in aanvulling op het eerdere onderzoek van het A&O fonds, aan medewerkers in een enquête en interviews wat zij binnen hun werk belangrijk vinden; waarop slaan zij aan als ze een baan zoeken? Mede op basis van die inbreng formuleerde HDSR zijn werkgeversbelofte. Die kent drie pijlers: urgentie van het werk, individuele expertise en dichtbij huis. Peter: “Wij beloven de mogelijkheid om samen met professionals binnen en buiten het waterschap enorm belangrijk en zichtbaar (water)werk te doen in jouw leefomgeving.”
Peter Honkoop en Vincent Hollander

Nieuwsgierig naar onze cultuur?

Herkenbaarheid

Dat verhaal gaat HDSR dit jaar verder ‘laden’. Vincent: “We hebben verschillende functies en verschillende doelgroepen. Daarom hebben we niet een slogan, maar gebruiken we de creatieve woordspeling Wat-er in varianten, zoals Wat-er toe doet, Wat-er voor jou is of Wat-er speelt. We combineren de pijlers urgentie, expertise en dichtbij huis daarmee steeds in twee zinnen. Bijvoorbeeld: Wat-er toe doet, Utrecht veilig houden… door muskusratten te vangen. Zo gebruiken we verschillende haakjes om flexibel potentiële kandidaten uit verschillende doelgroepen aan te spreken. Voor ICT-functies kun je bijvoorbeeld zeggen: Wat-er speelt, de gegevens van bewoners beschermen… door te werken aan betere privacy. Dat combineert expertise en dichtbij.” Wat-er heeft duidelijk de koppeling naar water. Vincent: “Daar is wel even discussie over geweest, maar we blijven ‘waterdieren’. Daarom is uiteindelijk toch besloten om de woordspeling Wat-er erin te houden. Het logo met het golfje in de E is samen met andere visuele elementen een creatieve vertaling om de herkenbaarheid te vergroten. Die elementen komen ook steeds weer terug op brieven aan sollicitanten en andere communicatiemiddelen.”

Recruitment

Want de arbeidsmarktcampagne is ingebed in een breder palet aan activiteiten, benadrukt Peter. Wervingstaken die eerder bij HR-functionarissen belegd waren, zijn ook sinds najaar 2023 ondergebracht bij een intern recruitmentteam. Peter: “Als organisatie hebben we nu specialisten aan boord. Sourcers voor een actieve benadering van kandidaten op de arbeidsmarkt, recruiters voor regievoering op de hele kandidaatreis, recruitment officers voor een vlotte contractafhandeling en natuurlijk onze adviseur arbeidsmarktcommunicatie Vincent. Dit team onderhoudt en verstevigt bijvoorbeeld ook contacten met opleidingen. Of ze dringen er bij een manager op aan om tijd in de agenda vrij te maken voor een goede kandidaat. Daarbovenop hebben we ook een splinternieuw kandidaat-volgsysteem. Dit waarborgt dat CV’s AVG-proof behandeld worden en helpt bij recruitment analytics: meten is weten. Het is een breder, kloppend verhaal. Dat gaan we dit jaar verder verfijnen en nog slimmer doen.”

Herkenbaarheid

Dat verhaal gaat HDSR dit jaar verder ‘laden’. Vincent: “We hebben verschillende functies en verschillende doelgroepen. Daarom hebben we niet een slogan, maar gebruiken we de creatieve woordspeling Wat-er in varianten, zoals Wat-er toe doet, Wat-er voor jou is of Wat-er speelt. We combineren de pijlers urgentie, expertise en dichtbij huis daarmee steeds in twee zinnen. Bijvoorbeeld: Wat-er toe doet, Utrecht veilig houden… door muskusratten te vangen. Zo gebruiken we verschillende haakjes om flexibel potentiële kandidaten uit verschillende doelgroepen aan te spreken. Voor ICT-functies kun je bijvoorbeeld zeggen: Wat-er speelt, de gegevens van bewoners beschermen… door te werken aan betere privacy. Dat combineert expertise en dichtbij.” Wat-er heeft duidelijk de koppeling naar water. Vincent: “Daar is wel even discussie over geweest, maar we blijven ‘waterdieren’. Daarom is uiteindelijk toch besloten om de woordspeling Wat-er erin te houden. Het logo met het golfje in de E is samen met andere visuele elementen een creatieve vertaling om de herkenbaarheid te vergroten. Die elementen komen ook steeds weer terug op brieven aan sollicitanten en andere communicatiemiddelen.”

Recruitment

Want de arbeidsmarktcampagne is ingebed in een breder palet aan activiteiten, benadrukt Peter. Wervingstaken die eerder bij HR-functionarissen belegd waren, zijn ook sinds najaar 2023 ondergebracht bij een intern recruitmentteam. Peter: “Als organisatie hebben we nu specialisten aan boord. Sourcers voor een actieve benadering van kandidaten op de arbeidsmarkt, recruiters voor regievoering op de hele kandidaatreis, recruitment officers voor een vlotte contractafhandeling en natuurlijk onze adviseur arbeidsmarktcommunicatie Vincent. Dit team onderhoudt en verstevigt bijvoorbeeld ook contacten met opleidingen. Of ze dringen er bij een manager op aan om tijd in de agenda vrij te maken voor een goede kandidaat. Daarbovenop hebben we ook een splinternieuw kandidaat-volgsysteem. Dit waarborgt dat CV’s AVG-proof behandeld worden en helpt bij recruitment analytics: meten is weten. Het is een breder, kloppend verhaal. Dat gaan we dit jaar verder verfijnen en nog slimmer doen.”
Dit is nog niet het einde van dit artikel. ben je nieuwsgierig naar het einde, dan verwijzen we je graag door naar de website van het A&O-fonds Waterschappen die dit artikel hebben geschreven. Klik hier om verder te gaan.

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van nieuwe en relevante vacatures. Stel een job alert in en wij zorgen ervoor dat je een update krijgt zodra er een nieuwe vacature beschikbaar is!